Erasmus+ «Τρόφιμα στα Σχολεία και Κλιματική Αλλαγή»

424661593 1592527768241821 4567897137378622899 n

        Το Ευρωπαϊκό έργο Erasmus+: «Food in schools and climate change - what is the connection? I take action!», δηλαδή  «Τρόφιμα στα σχολεία και κλιματική αλλαγή - ποια είναι η σύνδεση; Aναλαμβάνω δράση!» σχετίζεται με τη σημασία της υπεύθυνης διατροφής σε νηπιαγωγεία και σχολεία, με το αποτύπωμα άνθρακα των τροφίμων και τον αντίκτυπο στο περιβάλλον, την στάση απέναντι στη σπατάλη τροφίμων, τη σημασία της συμπερίληψης τοπικών και εποχιακών τροφίμων στη διατροφή, τη βιώσιμη μαγειρική (γνωρίζοντας τοπικά πιάτα, προετοιμάζοντας ένα μενού χαμηλών εκπομπών άνθρακα), το αποτύπωμα άνθρακα μεμονωμένων τροφίμων, τη σημασία της βιώσιμης παραγωγής και κατανάλωσης, τη γνώση ολόκληρης της διαδρομής του φαγητού (σε σχέση με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον), τον αντίκτυπο των απορριμμάτων...

     Η πρώτη εθνική συνάντηση στην Ελλάδα για το έργο έλαβε χώρα στις 29 Φεβρουαρίου 2024, όταν συγκεντρώθηκαν, προς ενημέρωση και σχεδιασμό δράσεων, εκπρόσωποι δέκα σχολικών μονάδων από την Ελλάδα, μελών των Οικολογικών σχολείων. Το σχολείο μας, ως μέλος του Διεθνούς Δικτύου των Οικολογικών σχολείων,  εκπροσωπήθηκε από την Υποδ/ντρια μας, κα Οικονόμου Ευσταθία, η οποία είναι και ο σύνδεσμος με το Διεθνές Δίκτυο. Η συνάντηση έθεσε το πλαίσιο για το έργο (το θέμα, τους στόχους, τις δραστηριότητες) και οι συμμετέχοντες εξέφρασαν τις προσδοκίες τους και αναφέρθηκαν στη σχολική τους εμπειρία στο θέμα του έργου.

0 3 σλοβ

    Από τις 13 έως τις 16 Μαρτίου 2024 πραγματοποιήθηκε η πρώτη κινητικότητα εκπαιδευτικών από την Ελλάδα στη Σλοβενία, μαζί με Σλοβένους εκπαιδευτικούς και δασκάλους που συμμετέχουν στο έργο Erasmus+. Η διεθνής κινητικότητα είχε ως στόχο τη γνωριμία με το έργο των σλοβενικών νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων αλλά και πανεπιστημιακών σχολών, στο πλαίσιο του έργου, το οποίο σχετίζεται με τα τρόφιμα και την κλιματική αλλαγή και θα διαρκέσει έως τον Ιούλιο του 2025. Το έργο στοχεύει στην επιμόρφωση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών με τις απαραίτητες γνώσεις σχετικά με τη διατροφή στα σχολεία σε σχέση με την κλιματική αλλαγή.  Η διεθνοποίηση των θετικών εμπειριών και η ανταλλαγή καλών πρακτικών για την εκπαίδευση για την αειφορία μεταξύ των δύο χωρών πιστεύεται ότι μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία θετικής στάσης των νέων απέναντι στη βιώσιμη διατροφή και στο περιβάλλον γενικότερα.

Στο εισαγωγικό εργαστήριο, Σλοβένοι καθηγητές και δάσκαλοι παρουσίασαν παραδείγματα δραστηριοτήτων που πραγματοποιούν με μαθητές. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν τις σχολικές μονάδες: Leskovec pri Krškem Primary School - Veliki Podlog, Kindergarten Antona Medveda Kamnik - Μονάδα Pestrna unit, julij Primary School (for children with special needs),  Faculty of  Education Ljubljana, Kinfergarten Otona Župančiča Unit, Primary school Pohorskega odreda Slovenska Bistric, Župačiča Slovenska Bistrica Mlinčk unit.

0 1 σλοβ

Επισκέφτηκαν, επίσης, το Altermed & Flora Fair, μια υπερ-Έκθεση, όπου, την Παρασκευή και το Σάββατο περιηγήθηκαν στα περίπτερα των Οικολογικών σχολείων της Σλοβενίας, τα οποία  παρουσίασαν παιδαγωγικά εργαστήρια, με θέμα το «Υπεύθυνο φαγητό». Τον Μάρτιο του 2025, στην ίδια Έκθεση, η χώρα μας θα εκπροσωπηθεί με ένα ελληνικό περίπτερο.

    Οι συμμετέχοντες πήγαν και στον βοτανόκηπο Majnika, όπου ενημερώθηκαν για την οικολογική και βιοδυναμική παραγωγή βοτάνων και βλαστών και τη σημασία της συνεργασίας με τοπικούς παιδικούς σταθμούς και σχολεία.

Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί, ομόφωνα, παραδέχτηκαν ότι στη Σλοβενία κάνουν πολλές και ποιοτικές δράσεις, όσον αφορά στην ευαισθητοποίηση των νέων σχετικά με τη σημασία της υπεύθυνης διατροφής και στο πώς το (υπερ)φαγητό έχει, επίσης, τον αντίκτυπό του στο περιβάλλον και στην κλιματική αλλαγή. Επίσης, εμφανές ήταν ότι οι σλοβενικές παραδόσεις περιλαμβάνουν τη διατήρηση της καθαριότητας και της τάξης, τόσο στους δρόμους όσο και στους δημόσιους οργανισμούς. Όσον αφορά, δε, στην εκπαίδευση, η χώρα της Σλοβενίας φιλοξενεί πρωτοκλασάτα πανεπιστήμια και κολέγια που προσφέρουν μια ποικιλία ανταγωνιστικών και περιζήτητων προγραμμάτων. Το σχολικό σύστημα στη Σλοβενία είναι αρκετά τυποποιημένο, καθώς δεν είναι μια τόσο μεγάλη χώρα. Οι, δε, σχολικές μονάδες βρίσκονται εκτός πόλεων, σε μεγάλες εκτάσεις, και αριθμούν, τουλάχιστον 800-1000 μαθητές/τριες η καθεμία, χωρισμένους σε συγκροτήματα που διαθέτουν επαγγελματικού τύπου κουζίνες και εστιατόρια, όπου σιτίζονται όσοι μαθητές το επιθυμούν, δίνοντας, βέβαια, μεγάλη σημασία στον υγιεινό τρόπο διατροφής και στη μηδενική απώλεια τροφίμων.

0 2 σλοβ