Τρόποι Πρόληψης της βίας στο σχολείο

Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής διοργάνωσε διαδικτυακή επιμορφωτική εκδήλωση, με θέμα: «Τρόποι Πρόληψης της βίας στο σχολείο», η οποία  πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2022.

ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΕΔΩ.

Η επιμορφωτική διαδικτυακή μας εκδήλωση ανέδειξε τις πράξεις ή τις συμπεριφορές που συνιστούν την ενδοσχολική βία, τους παράγοντες που συντελούν στην εκδήλωση της επιθετικής συμπεριφοράς, καθώς και τους βασικότερους τρόπους για την πρόληψη, την αντιμετώπιση και τον περιορισμό ανάλογων περιστατικών στο σχολείο.

ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Γεώργιος Κόσυβας Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής. Καλωσόρισμα – Συντονισμός.

Εκπρόσωπος του Υ.ΠΑΙ.Θ. Εκπρόσωπος του Ι.Ε.Π. Χαιρετισμοί

Βικτωρία Κατσιγιάννη, Γιάννης  Έξαρχος Σ.Ε.Ε. ΠΕ70 του 6ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής. Φαινόμενα σχολικής βίας και εκφοβισμού. Στρατηγικές πρόληψης και παρέμβασης.

Βαρβάρα Νίκα τ. Σχολική Σύμβουλος Α/θμιας Εκπαίδευσης. τ. Εθνική Επιθεωρήτρια Α/θμιου Κύκλου στα Ευρωπαϊκά Σχολεία. Κατασκευάζοντας κοινωνικές ταυτότητες. Οι θύτες του bullying ως διαχειριστές μηνυμάτων.

Αντωνία Τορρένς  Διευθύντρια ΚΜΟΠ. Δημιουργός και υπεύθυνη δράσης Live Without Bullying. Πόσο σημαντική είναι η πρόληψη της βίας και του εκφοβισμού στο σχολείο;

Δήμητρα Γαβριηλίδου ΠΕ23 Ψυχολόγος, 2ο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Γ΄ Αθήνας. Ο ρόλος του ψυχολόγου των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη συμπερίληψη και στην πρόληψη της βίας στο σχολείο.

Γιώργος Μακρίδης  Δ/ντής  1ου Γενικού Λυκείου Κερατσινίου. Παρεμβάσεις  μαθητών/μαθητριών  του 1ου Γενικού Λυκείου Κερατσινίου. Η αλλαγή των αρνητικών συναισθημάτων και η βελτίωση της επικοινωνίας στο σχολείο μέσω επιλεγμένων προγραμμάτων και δραστηριοτήτων.  

Σύντομη περίληψη των εισηγήσεων.  

Εισήγηση: «Φαινόμενα σχολικής βίας και εκφοβισμού. Στρατηγικές πρόληψης και παρέμβασης». Βικτωρία Κατσιγιάννη, Γιάννης Έξαρχος, Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κλ. ΠΕ70 του 6ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής.

Θα γίνει θεωρητική προσέγγιση του φαινομένου, αιτιολογία, μορφές και επιπτώσεις στη ζωή των μαθητών/τριών – θύματα εκδηλώσεων ενδοσχολικού εκφοβισμού. Στη συνέχεια θα γίνει αναφορά στον ρόλο του σχολείου και των εκπαιδευτικών στη διαχείριση του φαινομένου και θα αναπτυχθούν στρατηγικές πρόληψης και αντιμετώπισης τόσο σε επίπεδο τάξης όσο και σε επίπεδο σχολείου.  

Εισήγηση: «Κατασκευάζοντας κοινωνικές ταυτότητες. Οι θύτες του bullying ως διαχειριστές μηνυμάτων». Βαρβάρα Νίκα, τ. Σχολική Σύμβουλος Α/θμιας Εκπαίδευσης, τ. Εθνική Επιθεωρήτρια Α/θμιου Κύκλου στα Ευρωπαϊκά Σχολεία.

Η παρούσα εισήγηση αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης μελέτης στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying). Φέρνει στο φως τις φωνές μιας ομάδας μαθητών ηλικίας 11-12 χρόνων που συστηματικά παρενοχλούσαν συμμαθητή τους στη βάση ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του. Επιδιώκει κριτικά να εξετάσει και να ερμηνεύσει τον τρόπο, με τον οποίο οι μαθητές χειρίζονται τον λόγο τους σε γραπτές και προφορικές αφηγήσεις σχετικά με την συμπεριφορά τους. Επιπλέον, επιχειρεί να συνδέσει αυτές τις αφηγήσεις με παρεμβάσεις που μπορεί να υιοθετήσει το σχολείο για την αντιμετώπιση του φαινομένου.  

Εισήγηση: «Πόσο σημαντική είναι η πρόληψη της βίας και του εκφοβισμού στο σχολείο;»  Αντωνία Τορρένς, Διευθύντρια ΚΜΟΠ. Δημιουργός και υπεύθυνη δράσης Live Without Bullying.  

Η παρουσίαση θα ξεκινήσει με τη φιλοσοφία και τα εργαλεία συμβουλευτικής και εκπαίδευσης που έχουν παραχθεί από τη δράση του ΚΜΟΠ “Live Without Bullying”. Θα ακολουθήσουν οι εξής θεματικές ενότητες: α) Πρακτικές πρόληψης του σχολικού εκφοβισμού από εκπαιδευτικούς: «Βελτιώνω το κλίμα της τάξης μου», β) Αντιμετωπίζοντας τον εκφοβισμό σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, γ) Αντιμετωπίζοντας με σεβασμό τους μαθητές που εκφοβίζουν και εκφοβίζονται και δ) Οφέλη συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων.  

Εισήγηση: «Ο ρόλος του ψυχολόγου των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στη συμπερίληψη και στην πρόληψη της βίας στο σχολείο». Δήμητρα Γαβριηλίδου,ΠΕ23 Ψυχολόγος, 2ο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Γ΄ Αθήνας.

Οι ψυχολόγοι των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και των Ε.Δ.Υ. επιδιώκουν μέσα από το έργο τους την αποδοχή της διαφορετικότητας, τον σεβασμό των αναγκών όλων των παιδιών, καθώς και την ενδυνάμωση των σχέσεων εντός της σχολικής κοινότητας  στο πλαίσιο της συμπεριληπτικής ενταξιακής εκπαίδευσης. Οι επιδιώξεις αυτές είναι κοινές με το πεδίο της πρόληψης της βίας στον χώρο του σχολείου, ιδίως μέσα από μια κοινοτική οπτική. Η παρουσίαση θα αξιοποιήσει τόσο τις προτάσεις του θεσμικού πλαισίου για το ζήτημα, όσο και τις τρέχουσες ανάγκες που εκφράζουν τα σχολεία προς τους ψυχολόγους των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και των Ε.Δ.Υ.  

Εισήγηση: «Η αλλαγή των αρνητικών συναισθημάτων και η βελτίωση της επικοινωνίας στο σχολείο, μέσω επιλεγμένων προγραμμάτων και δραστηριοτήτων».  Γιώργος Μακρίδης, Δ/ντής 1ου Γενικού Λυκείου Κερατσινίου.  

Αφουγκραζόμενοι/ες τα συναισθήματα των μαθητών/τριών μας και ερμηνεύοντας προσεκτικά τα αποτελέσματα των ερευνών στον χώρο της εκπαίδευσης, μπορούμε με τις κατάλληλες παρεμβάσεις να μετατρέψουμε τα αρνητικά συναισθήματα σε θετικά; Η λειτουργία του σχολείου στην κατεύθυνση ικανοποίησης των αναγκών και των ενδιαφερόντων των μελών της σχολικής κοινότητας, μέσω της ανάπτυξης δραστηριοτήτων και προγραμμάτων σχετικών με τη γνώση, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και βελτιώνοντας παράλληλα τις ανθρώπινες σχέσεις και την επικοινωνία στο σχολείο, αποτελεί σημαντική πρόταση για την πρόληψη των φαινομένων βίας στα σχολεία.

Παρεμβάσεις  μαθητών/μαθητριών  του 1ου Γενικού Λυκείου Κερατσινίου.