Οδηγός για υποψηφίους που εξετάζονται προφορικά

Ποιες κατηγορίες μαθητών εξετάζονται προφορικά

(τα παρακάτω ισχύουν και στις Πανελλαδικές εξετάσεις)

Εξετάζονται προφορικά όσοι αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση επειδή:

i) είναι τυφλοί, σύμφωνα με το Ν.958/79 (ΦΕΚ 191 Α΄) ή έχουν ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67% ή είναι αμβλύωπες με ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67%,

ii) έχουν κινητική αναπηρία μόνιμη ή προσωρινή τουλάχιστον 67% που συνδέεται με τα άνω άκρα,

iii) πάσχουν από σπαστικότητα των άνω άκρων,

iv) παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία ή

ν) παρουσιάζουν διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού (Δ.Α.Φ), εφόσον στη γνωμάτευση των Κέντρων Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ) ή των ΚΕΔΔΥ ή των Κοινοτικών Κέντρων Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων ή των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων (ΙΠΔ) αναγράφεται ο προφορικός τρόπος εξέτασης.

 

Διαδικασία εξετάσεων

 

1.   Μετά την κατανομή των μαθητών στις αίθουσες, τους χορηγείται κόλλα αναφοράς και αναγράφουν τα ατομικά τους στοιχεία. Είναι αυτονόητο ότι οι κανόνες για τις υποχρεώσεις των εξεταζομένων ισχύουν για όλους τους μαθητές, και για τους υποψήφιους με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, από τη στιγμή που θα εισέλθουν στην αίθουσα και μέχρι την ολοκλήρωση της εξέτασής τους.

 

2.   Στους/στις προφορικά εξεταζόμενους/ες παρέχεται χρόνος προετοιμασίας (ο οποίος είναι τουλάχιστον ίσος με τον χρόνο δυνατής αποχώρησης και δεν μπορεί να υπερβεί τον χρόνο εξέτασης του κάθε μαθήματος),  προκειμένου να μελετήσουν, να κατανοήσουν τα θέματα, να απαντήσουν εξ ολοκλήρου ή να κρατήσουν, εφόσον το επιθυμούν, σημειώσεις, για να τις χρησιμοποιήσουν, όταν θα προσέλθουν στον καθηγητή για εξέταση.

 

3.   Ο/Η εισηγητής/τρια του μαθήματος θα αναγνώσει τα θέματα και θα δώσει τις απαραίτητες διευκρινήσεις σε όλους τους μαθητές του τμήματος. Οι μαθητές, καλό είναι, να σημειώνουν στο πρόχειρο τις διευκρινήσεις που θα τους είναι χρήσιμες.

 

4.   Μετά την παρέλευση του χρόνου προετοιμασίας περιμένουν να κληθούν για εξέταση, ακολουθώντας τις υποδείξεις των επιτηρητών.

 

5.   Ο/Η εξεταζόμενος/η αναπτύσσει προφορικά τις απαντήσεις του στα θέματα, με όποια σειρά επιθυμεί. Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης των απαντήσεών του μπορεί να συμβουλεύεται τις σημειώσεις του ή να διαβάζει τις απαντήσεις που έχει γράψει, συμπληρώνοντας, αν τυχόν, επιθυμεί και κάτι καινούριο. Κατά την αξιολόγηση–βαθμολόγηση προτείνεται οι μαθητές να συμβουλεύονται ιδιαιτέρως τις σημειώσεις που κράτησαν. 

 

6.   Στην περίπτωση των υποψηφίων με δυσλεξία ή δυσορθογραφία και, εκτός από την περίπτωση των ασκήσεων γραμματικήςδε λαμβάνονται υπόψη τα ορθογραφικά λάθη.

 

7.   Αν κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας των θεμάτων ή κατά τη διάρκεια της εξέτασης ο/η εξεταζόμενος /η ζητήσει την ανάγνωση κάποιου θέματος, τότε ο επιτηρητής ή ο εξεταστής αντίστοιχα θα μπορούσε να επαναλάβει άλλη μία φορά την ανάγνωση κάποιου θέματος.

 

8.   Επισημαίνεται ότι η διαφοροποιημένη διαδικασία που προβλέπει η προφορική αξιολόγηση-βαθμολόγηση δε συνιστά σε καμία περίπτωση επιεική αξιολόγηση ή άλλης μορφής ιδιαίτερη μεταχείριση, αλλά σκοπεύει μόνο στην παροχή της δυνατότητας σε αυτούς τους υποψηφίους να εξωτερικεύσουν τις γνώσεις, τις οποίες λόγω της πάθησής τους, αδυνατούν να εξωτερικεύσουν με τον γραπτό λόγο.

 

9.                  Οι μαθητές/τριες με Δ.Α.Φ. που συνοδεύονται από εκπαιδευτικό Παράλληλης Στήριξης (Π.Σ.) δικαιούνται να συνοδεύονται από τον/τη συγκεκριμένο/η εκπαιδευτικό και στην αξιολόγηση – βαθμολόγηση, ώστε να επιτυγχάνουν την εξοικείωση που χρειάζονται. Στο Γυμνάσιο η εξοικείωση του/της μαθητή/τριας με τον εξεταστή-καθηγητή δεν αποτελεί τόσο πρόβλημα, καθώς πρόκειται για τον καθηγητή που κάνει το μάθημα (σε αντίθεση με τις Πανελλαδικές). Οι εκπαιδευτικοί Π.Σ. δεν παρεμβαίνουν, δεν εξηγούν, δε βοηθούν τον/την εξεταζόμενο/η, αλλά μπορούν να υποστηρίζουν τον/τη μαθητή/τρια με μη λεκτικές παραινέσεις.

 

10.                  Όταν ολοκληρωθεί η εξέταση παραδίδει την κόλλα αναφοράς και τα θέματα στον εξεταστή. Ο εξεταστής δεν παρέχει οποιαδήποτε πληροφορία με ευθύ ή έμμεσο τρόπο στον εξεταζόμενο ή σε οποιονδήποτε τρίτο σχετικά με την αξιολόγηση και τη βαθμολογία του εξεταζόμενου. 

 

ΣΗΜ. Αν ο/η μαθητής/τρια επιθυμεί να βαθμολογηθούν κάποιες απαντήσεις που έγραψε στην κόλλα αναφοράς του, χωρίς να προσθέσει σ΄ αυτές κάτι προφορικά, θα πρέπει να το αναγράψει στο πάνω μέρος της σελίδας : "Επιθυμώ να βαθμολογηθούν και αυτά που έχω απαντήσει γραπτά στα θέματα ................"